تاثیر آموزش دانشگاهی عکاسی بر عکاسی هنری ایران بعد از انقلاب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده علی ناجیان
- استاد راهنما جواد سلیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده آموزش آکادمیک در هنر از حدود 75 سال پیش با راه اندازی دانشکده ی هنرهای زیبا آغاز شده است. در سال های قبل از انقلاب همواره سعی شده بود، بطور مستقیم از دستاورد های هنر در غرب به عنوان یک الگوواره در اصول اولیه ی آموزش استفاده شود. این پژوهش به بررسی آموزش عکاسی بعد از انقلاب می پردازد؛ سعی گروه های انقلابی بر این بود که در دروس دانشگاهی بازنگری کامل صورت بگیرد و در این بازنگری به تصمیم جدیدی هم رسیدند که همان تاسیس رشته ی عکاسی بود. انقلاب، جنگ و اتفاقات اوایل انقلاب، عکس را به عنوان یک روش برای بیان حقیقت در ایرانِ بعد از انقلاب بسیار با ارزش نموده بود. پژوهش این چنین به شکل دهی خود ادامه می دهد که: این دلایل، برای تاسیس رشته ی عکاسی دلایل و ایده یِ اولیه یِ محکمی نبودند، زیرا قبل از نشانی از حقیقت یا واقعیت، عکس یک اثر هنری در هنرهای تجسمی است. از طرفی تاریخ عکاسی در ایران با تاریخ اختراع آن درغرب هم تقریبن برابری می کند ولی تا سال های بعد از آکادمیک شدن عکاسی چون بحثی از هنر به عنوان بحثی تاثیر گذار در عکاسی( مباحث مهمی چون نقد نظری، نمایشگاه های جدی، بینال ها، مقاله ی نظری، . . . ) پیش نیامده بود، لازم بود در بطن تحقیق به این موضوعات پرداخته شود. عکاسی هنری با تعاریف مختلفی در این پایان نامه آمده است، هر کدام از کسانی که در آموزش آکادمیک هنر و آموزش عکاسی در این پژوهش صحبت کردند تعریف خودشان را داشتند. ولی مطلبی که در همگان مشترک بود تصحیح در شرح درس هاو سرفصل ها و احساس نیاز برای پرداختن به نظریه پردازی و مباحث نظری است، در هر صورت نظرات مختلف نشان از تکثر ایده هایی می دهد که خبر تولد عکاسان هنرمند در دانشگاه ها را خواهد داد، که با اصلاح یا تدوین دوباره ی سرفصل ها بوجود می آید. در آخر عکاسی معاصر ایران – حداقل شاخه ی هنری آن- در راهی ست که با آموزش های آکادمیک می تواند قدم های محکم تری در دنیای هنر، نمایشگاه های معتبر و فروش های منطقه ای و جهانی بردارد؛ و از همه ی این ها مهمتر بازتابی عکاسانه از هنر، سیاست، اقتصاد و جامعه ی ایران امروز ما باشد.
منابع مشابه
جامعه شناسی عکاسی هنری ایران از انقلاب 1357 تا کنون
رسال? پیش رو با نگاه برونگران? جامعه شناسی و با تکیه بر نظری? جامعه شناس هنر ، هوارد ساموئل بکر در صدد بررسی عکاسی هنری ایران است . مباحث مهمی در این نظریه مطرح است که ابعاد اجتماعی فعالیت هنری در امر تولید و عرض? اثر هنری را شامل می شود از جمله : جامع? هنری ، هنرمندان ، آموزش ، نظارت حامیان ، حقوق معنوی پدیدآورندگان و بازار کار مشاغل هنری ؛ و درامر تقاضا و فروش اثر هنری با رویکرد کلی اقتصاد به...
15 صفحه اولچالش عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم (1383) و یازدهم (1387)
نمایشگاههای سالانه و دوسالانۀ عکاسی، یکی از آوردگاههای مهم عکاسی برای عرضۀ عکسها و تفکر عکاسانۀ معاصر در کشور است. در این پژوهش، رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، با مرور عکسها و نقد و نظرهای پیرامون آنها شناسایی شدهاند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. از یافتههای مهم این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکسها در فر...
متن کاملسرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دورهی ناصری)
بایگانی عکسهای دورهی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینههای تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، میتوان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این فضای بصری اطلاق کنیم، میتوان پرسید چه دیدمانی، چرا و چگونه در دورهی ناصری صورتبندی شده و این دیدمان چه کارکردی میتوانست در گذشته داشته و یا حتی در ادوار بعدی میتواند داشته...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023